Als leidinggevende is het belangrijk je te realiseren dat het lastig is om precies te snappen waar je medewerkers doorheen gaan. Je kunt simpelweg niet weten wat hij of zij voelt. En dat is helemaal oké.
Maar je kunt wel degelijk helpen! Bijvoorbeeld met een goed gesprek. Eén-op-één met je medewerker of samen met het team. De toolbox helpt je om het gesprek voor te bereiden en te voeren. De tools zijn speciaal voor jou als leidinggevende ontwikkeld, zodat jij je medewerker de beste ondersteuning kunt geven.
Wanneer: je medewerker is mantelzorger en je wilt weten welke oplossingen je kunt aandragen.
Waarom: de top 3 behoeften van werkende mantelzorgers zijn flexibiliteit, aandacht & begrip en maatwerkoplossingen. In deze tool staan de meest voorkomende praktische oplossingen voor je op een rij.
Wanneer: je merkt dat niet iedereen in je team zich veilig voelt om een goed gesprek met jou te voeren.
Waarom: om het goede gesprek te kunnen voeren met je medewerkers is een veilige omgeving essentieel. Zonder die veiligheid zal niemand zijn of haar zorgen met jou delen. Hierdoor kun je ook geen juiste of gewenste ondersteuning bieden aan je team. In deze infokaart staan de vijf signalen van veiligheid voor je op een rij, plus per signaal uitleg over hoe je het gevoel van veiligheid kunt vergroten.
Wanneer: je wilt jezelf en je team goed voorbereiden op de terugkomst van een collega.
Waarom: wat de reden voor de afwezigheid van je medewerker ook was, de terugkeer naar het werk is vaak een spannende periode. Zowel voor je medewerker, als voor collega's en voor jou. Als leidinggevende speel je daar een belangrijke rol in. Dat is soms best lastig. Je wilt niet te veel vragen van je medewerker, maar hem of haar ook niet onderschatten. Om je te helpen, zetten we de bekendste valkuilen voor je op een rij.
Wanneer: je medewerker is mantelzorger en verlof lijkt een geschikte ondersteuning.
Waarom: er zijn verschillende soorten verlof die je kunt aanbieden aan je medewerker die mantelzorg verleent. De belangrijkste informatie hebben we op een rijtje gezet. Lees hier meer over de vier verlofsoorten voor mantelzorgers zodat je met HR kunt overleggen welke regeling de juiste is, en deze mogelijk kunt aanbieden aan je medewerker.
Wanneer: je medewerker heeft financiële zorgen en jij zoekt naar mogelijkheden om hem of haar te ondersteunen.
Waarom: Het zal je niet ontgaan zijn: het leven wordt duurder. Van een pak melk en een brood tot de maandelijkse huurprijs of hypotheek. Steeds meer mensen komen moeilijk rond. De kans is dus groot dat dit ook voor sommige van jouw medewerkers geldt. Hoe ga je daar het beste mee om als leidinggevende? Wat moet je wel doen – en wat juist niet? We geven je tips om je medewerkers met geldzorgen te helpen.
Wanneer: je twijfelt of de privésituatie en zorgtaken van je medewerker ook mantelzorg zijn.
Waarom: elke mantelzorger is uniek – en elk type zorg dat hij of zij verleent dus ook. Wat mantelzorgers wel allemaal gemeen hebben? Ze zorgen voor iemand uit de directe omgeving. Het is ook emotioneel belastend. Bijgaand veel voorkomende ziektebeelden van mensen voor wie mantelzorgers zorgen.
Wanneer: je wilt je medewerker op de juiste weg helpen, maar weet niet zo goed hoe.
Waarom: laten we voorop stellen, het is niet jouw verantwoordelijkheid als leidinggevende om de geldzorgen of -problemen van je medewerker op te lossen. Wél kun je doorverwijzen. Daardoor maak je het jezelf niet makkelijk af, veel medewerkers vinden het juist fijn om met iemand van buiten het bedrijf over iets als geld te praten. Hier staan de belangrijkste doorverwijzingen voor jou en je medewerker op een rij.
Wanneer: je wilt in gesprek met je medewerker op een manier die voor jullie beiden past.
Waarom: hoe effectief een gesprek is, hangt natuurlijk af van de personen die het gesprek voeren. Elk gesprek is verschillend en een wisselwerking tussen jou als leidinggevende en je medewerker. Inzicht in wie jij zelf bent, maar ook wie je medewerker is, helpt bij het voeren van een goed gesprek. Deze methode helpt je daarbij.
Wanneer: je medewerker is of lijkt overspannen te zijn.
Waarom: merk je dat één van je medewerkers mogelijk overspannen is? Dan is het belangrijk dat je het gesprek aangaat. Maar voor de meesten van ons is dit helemaal niet zo gemakkelijk. Dat is begrijpelijk. Daarom hebben we de opbouw van zo’n gesprek voor je onder elkaar gezet. Inclusief concrete voorbeeldvragen en een uitgewerkt voorbeeldgesprek.
Wanneer: je wilt met je medewerker in gesprek over de (mogelijke) financiële zorgen die hij of zij heeft.
Waarom: in gesprek gaan over financiële stress of geldzorgen is vaak best spannend. Zowel voor jou als leidinggevende, als voor je medewerker. Op het thema ‘geld’ ligt nog vaak een taboe, mensen praten er liever niet over. Toch is dat wel belangrijk. En essentieel als je je medewerker op tijd wil helpen. Daarom vind je hier de do's en don'ts in de voorbereiding en tijdens het gesprek over geld.
Wanneer: je gaat in gesprek met je medewerker en wilt goed beslagen ten ijs komen.
Waarom: het lijkt misschien simpel, het voeren van een goed gesprek, maar kan soms best lastig zijn. Vooral als je medewerker niet zo lekker in zijn of haar vel zit. Doe je voordeel met deze gesprekstechnieken. Zorg dat je weet wat goed werkt en wat je beter niet kunt doen.
Wanneer: je merkt dat je medewerker frequent verzuimt, en zich vaker ziek meldt dan gebruikelijk is.
Waarom: wat doe je als je merkt dat je medewerker vaak verzuimt? Met een goed gesprek kun je meer grip krijgen op de oorzaak van de ziekmeldingen. Hierdoor kun je samen actie ondernemen om een volgende ziekmelding te voorkomen. In deze gesprekskaart vind je tips voor een goede opbouw van het gesprek en voorbeeldvragen die je kunt stellen.
Wanneer: je wilt met je medewerker in gesprek over de (mogelijke) mantelzorgtaken die hij of zij heeft.
Waarom: maar liefst 44% van de leidinggevende is niet op de hoogte van de mantelzorgsituatie van de medewerker. Dat is zonde! Want als jij als leidinggevende in gesprek gaat met je medewerker, kun je in 84% van de gevallen echt helpen met een oplossing. Daarom hebben we de tips en vragen voor het gesprek over mantelzorg onder elkaar gezet.
Wanneer: de functie past niet meer bij je medewerker, er moet iets veranderen.
Waarom: Een bore-out kan iedere medewerker overkomen. De functie past niet meer bij zijn of haar behoeftes, interesses en/of kwaliteiten en je medewerker komt niet meer goed tot zijn recht. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Ook bestaan er verschillende oplossingen voor. Goed om te weten: je medewerker hoeft echt niet meteen op zoek naar een nieuwe functie of werkgever. Met ‘job crafting’ laat je de functie beter passen bij je medewerker. Dit is een doeltreffende oefening waarbij vooral je medewerker aan zet is.
Wanneer: na een (lange) tijd afwezigheid keert je medewerker weer terug.
Waarom: als medewerkers terugkeren naar werk, kan het zijn dat ze niet direct kunnen instromen op de functie en/of met de uren die ze daarvoor werkten. Er is een opbouwschema nodig. Je bepaalt samen met je medewerker het aantal uren en dagen dat iemand werkt, welke taken daarbij horen en welke hulp daarvoor nodig is.
Wanneer: je medewerker combineert werk met privé of probeert alle ballen hoog te houden.
Waarom: voor medewerkers die mantelzorg verlenen is de kans groter dat de verhouding uit balans raakt tussen wat ze aankunnen en wat ze van zichzelf vragen. Deze invuloefening biedt uitkomst. Hiermee maak je inzichtelijk waarom een situatie te veel kan worden voor je medewerker. Het geeft een duidelijk vertrekpunt om de balans te herstellen.
Wanneer: je herkent de signalen van een (beginnende) bore-out bij je medewerker.
Waarom: Als je medewerkers ongelukkig op het werk zijn, kun je ze helpen door samen te kijken wat ze precies (on)gelukkig maakt. Deze 'geluk top-12' oefening is gebaseerd op de literatuur en opgezet door hoogleraar arbeidspsychologie Peter Warr en journalist Guy Clapperton. Het is een concrete manier om inzichtelijk te maken waar het bij je medewerker aan geluk ontbreekt. En om afspraken te maken voor verbetering. Daar heeft uiteindelijk iedereen profijt van.
Wanneer: je medewerker zit niet zo lekker in zijn of haar vel, maar je weet niet goed waardoor. Je vangt signalen op dat het teveel wordt.
Waarom: je wilt weten waar de stress vandaan komt die je medewerker ervaart. Zo kun je ook waar mogelijk op tijd de ondersteuning bieden om dit te verminderen. Deze oefening met het ‘levenswiel’ geeft inzicht in de tevredenheid van je medewerker over verschillende werk- en privéaspecten. Zo kom je sneller tot de kern en tot een mogelijke oplossing.
Wanneer: je wilt het onderwerp financiële zorgen bespreekbaar maken.
Waarom: de beste manier om iemand te (kunnen) helpen is om het onderwerp bespreekbaar te maken. Dat hoeft zeker niet altijd beladen of heftig te zijn. Met dit teamspel wordt het onderwerp geld en financiën wat meer ‘normaal’. Dat maakt het voor je medewerker hopelijk wat makkelijker om op tijd aan de bel trekken bij financiële zorgen.
Wanneer: je vindt het belangrijk om het werkplezier en de werkdruk in je team in balans te houden.
Waarom: je kunt elkaar als collega's helpen om je werkplezier en werkdruk in balans te houden. Je hoeft daar 'alleen' maar goed voor op te letten. Bijkomend voordeel: je leert elkaar ook nog beter kennen. Met dit teamspel onderzoek je welke signalen van werkplezier en werkdruk je bij elkaar weleens ziet. Speel het teamspel bijvoorbeeld als onderdeel van een teammeeting.
Wanneer: je wilt iets leuks doen met je team zodat je collega’s elkaar beter leren kennen, meer verbondenheid voelen en met meer plezier naar hun werk gaan.
Waarom: teambuilding is altijd leuk en nuttig. Dit kan op verschillende manieren en in diverse werkvormen. Eén van de bekendste vormen is het spel bingo. Het doel is om je kaart zo snel mogelijk vol te maken. Dat doe je door zoveel mogelijk te vragen aan je collega’s. Veel plezier!
Wanneer: je wilt dat het team elkaar beter leert kennen, begrijpen en ondersteunen.
Waarom: met dit teamspel kom je meer te weten over de lasten die je medewerkers dragen. Met het principe van ‘over de streep’ is dit een actieve en impactvolle spelvorm. Het spel is een laagdrempelige manier om de diepte in te duiken. Het biedt je medewerkers de mogelijkheid om iets te delen wat normaal misschien onbesproken of ongevraagd blijft.
Let op: plan dit spel bij voorkeur aan het einde van de werkdag.
Wanneer: je wilt de kernwaarden, motivaties en ambities van je team verder ontdekken.
Waarom: Iedereen heeft andere kernwaarden, motivaties en ambities. Dat geldt voor je medewerkers en voor jou. Soms liggen deze aan de oppervlakte en zijn ze heel duidelijk. Andere keren zijn deze meer verborgen. Maar ze liggen altijd ten grondslag aan het geluk wat je medewerkers ervaren in hun werk. Ook als je medewerkers helemaal op hun plek zitten, is het interessant (en leuk) om dit eens met elkaar te bespreken. Wat zijn de kernwaarden, motivaties en ambities van je medewerker? En welk droomberoep past daarbij?