Gespreksstarter

Gebruik dit hulpmiddel als begin van een goed gesprek met je medewerker(s).

Met de Gespreksstarter helpen we je om laagdrempelig het goede gesprek met je medewerkers te beginnen en te blijven voeren. Het is cruciaal voor jou als leidinggevende om in gesprek te zijn met je medewerker. Ook als het gaat om mentaal welzijn.

Hoe gaat het met je medewerker? Waarin kun je hem of haar ondersteunen? Welke hulp heeft iemand nodig? En hoe borg je het werkplezier en de motivatie?

Als je hiervan op de hoogte bent en blijft, kun je vanuit jouw rol bijdragen aan het voorkomen en verkorten van het verzuim in je team. Wil je gelijk starten?

Begin bij stap 1 of lees hieronder meer.

1

Verstuur de Gespreksstarter naar je medewerker(s)

Vul hiernaast de e-mailadressen in en druk op verzenden

2

Je medewerker ontvangt de uitnodiging

In de e-mail staat de knop om te starten

3

Je medewerker beantwoordt de vragen

Dit zijn 11 vragen en het duurt slechts 2 minuten

4

Je medewerker ontvangt het resultaat

Een persoonlijke gesprekskaart met 5 relevante vragen

5

Ga in gesprek met je medewerker(s)

Vraag naar het resultaat en open het goede gesprek

Stap 1: Verstuur de Gespreksstarter

Verstuur de Gespreksstarter naar de medewerkers waarmee je in gesprek wilt. Bij voorkeur zijn dit al je medewerkers. Laat weten wie je bent, voeg de e-mailadressen toe, bekijk het voorbeeld en druk op verzenden. Deze e-mailadressen worden nooit opgeslagen.

Wat is de Gespreksstarter?

De Gespreksstarter is een tool die je als leidinggevende inzet om het goede gesprek met je medewerkers te beginnen. Het geeft je medewerker inzicht in de vragen die hij of zij met jou kan bespreken in een goed gesprek.

Welk inzicht geeft het?

De Gespreksstarter richt zich op elementen die bijdragen aan de mentale vitaliteit van je medewerker in de context van het werk. Zoals werkbevlogenheid en -motivatie, maar ook stress die vanuit privé situaties kan ontstaan zoals mantelzorg en financiële zorgen.

Waarom zou ik dit gebruiken?

“Het goede gesprek is het halve werk.” Is altijd de kern van alle gesprekken die wij met zowel leidinggevenden als medewerkers voeren als het gaat om de mentale vitaliteit en de werk-privébalans. Dit is een snelle en veilige tool die het makkelijk maakt voor je medewerker om eigen inzichten op te halen, en jou als leidinggevende de mogelijkheid geeft om het goede gesprek met je medewerker te beginnen. “Welke vragen van je gesprekskaart zou je willen bespreken?”

Hoe werkt het?

Jij als leidinggevende stuurt de Gespreksstarter naar je medewerkers. Je kunt boven in het stappenplan de voorbeelden bekijken. Je medewerker(s) ontvangt de uitnodiging per e-mail. Hierin staat de knop om te starten. De Gespreksstarter bestaat uit 11 vragen die je medewerker beantwoordt met een cijfer 1 tot 10.

Tot slot krijgt de medewerker de keuze tussen het downloaden van het resultaat of het verzenden naar het eigen e-mailadres. Hierna wordt het resultaat in de vorm van een gesprekskaart getoond. Deze gesprekskaart bevat 5 open vragen die het meest relevant zijn voor je medewerker om zelf eens bij stil te staan én om met jou in een goed gesprek te bespreken.

Resultaat gespreksstarter

Hoe zit het met privacy?

Je medewerker gebruikt de Gespreksstarter anoniem. Jij als leidinggevende krijgt nooit inzicht in wie de Gespreksstarter heeft gebruikt, of hoe vaak hij is gebruikt. Ook niet als terugkoppeling op het uitsturen van de tool. Er wordt ook niet opgeslagen door wie de Gespreksstarter wordt verstuurd. Tot slot, de medewerker bepaalt altijd zelf of én welke vragen hij of zij met jou in een goed gesprek wilt bespreken.