Burn-out

Op tijd overspanning voorkomen

Onder te veel en onder een te hoge druk staan. Dat zijn de ingrediënten voor overspannenheid, en soms zelfs voor een burn-out.

In de video's zie je echte verhalen. Dit zijn geen acteurs en het gesprek is niet gescript.

We vroegen Chris en zijn partner Annewies hoe ze die periode beide hebben beleefd."Ik kwam het kantoor binnenlopen en het was alsof er een tsunami aan drukte over mij heen kwam. (..) Ik voelde me eigenlijk heel schuldig maar aan de andere kant dacht ik ook ik ben hier niet op mijn plek, ik moet weer naar huis" vertelt Chris

Informatie

1 op de 6

1 op de 6

werknemers heeft burn-out gerelateerde klachten

34

34

%

van de werknemers geeft werkdruk of werkstress als reden voor een ziekmelding

130.400

130.400

personen kregen de diagnose overspannen in 2021, dit aantal stijgt al jaren

Goed om te weten

Heb je het vermoeden dat je medewerker overspannen is? Op deze pagina vertellen we je alles wat je moet weten over overspannenheid. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen stress, overspannenheid, burn-out en een depressie? Wie zijn de risicogroepen? En waar kun je als leidinggevende op letten?

Herken de signalen

Twijfel je of je medewerker overspannen is? Of zelfs tegen een burn-out of depressie aanzit? We hebben de meest herkenbare signalen op een rij gezet. Hoe meer signalen je herkent, hoe groter de kans is dat je medewerker ondersteuning nodig heeft.

Belangrijk: het gaat hierbij om de signalen die afwijken van het normale gedrag.

"Als mijn medewerker antwoordt 'het gaat goed', probeer ik echt te kijken of hetgeen dat gezegd wordt ook past bij wat hij of zij uitstraalt."

Geertje (38) - Leidinggevende

Richtlijnen

Merk je een verandering in houding of gedrag op bij je medewerker? Dan mag je altijd vragen hoe het met hem of haar gaat. De wet- en regelgeving staat je hierbij niet in de weg en is pas van kracht op het moment dat je medewerker zich ziek meldt. Je mag daarom preventief veel vragen stellen en bespreken. Wees niet te voorzichtig!

Hieronder staan enkele voorbeelden om te laten zien wat er allemaal mag en wanneer je moet opletten met wat je zegt of vraagt.

Toolbox: dit kun jij doen

Als leidinggevende is het belangrijk je te realiseren dat het lastig is om precies te snappen waar je medewerkers doorheen gaan. Je kunt simpelweg niet weten wat hij of zij voelt. En dat is helemaal oké.

Maar je kunt wel degelijk helpen! Bijvoorbeeld met een goed gesprek. Eén-op-één met je medewerker of samen met het team. De toolbox helpt je om het gesprek voor te bereiden en te voeren. De tools zijn speciaal voor jou als leidinggevende ontwikkeld, zodat jij je medewerker de beste ondersteuning kunt geven.

In gesprek als je medewerker zich overbelast voelt

Vaardigheid
15 minuten
Lezen

Wanneer: je medewerker is of lijkt overspannen te zijn.

Waarom: merk je dat één van je medewerkers mogelijk overspannen is? Dan is het belangrijk dat je het gesprek aangaat. Maar voor de meesten van ons is dit helemaal niet zo gemakkelijk. Dat is begrijpelijk. Daarom hebben we de opbouw van zo’n gesprek voor je onder elkaar gezet. Inclusief concrete voorbeeldvragen en een uitgewerkt voorbeeldgesprek.

Vier gesprekstechnieken

Vaardigheid
15 minuten
Lezen

Wanneer: je gaat in gesprek met je medewerker en wilt goed beslagen ten ijs komen.

Waarom: het lijkt misschien simpel, het voeren van een goed gesprek, maar kan soms best lastig zijn. Vooral als je medewerker niet zo lekker in zijn of haar vel zit. Doe je voordeel met deze gesprekstechnieken. Zorg dat je weet wat goed werkt en wat je beter niet kunt doen.

Tips om effectief te communiceren

Vaardigheid
15 minuten
Lezen

Wanneer: je wilt in gesprek met je medewerker op een manier die voor jullie beiden past.

Waarom: hoe effectief een gesprek is, hangt natuurlijk af van de personen die het gesprek voeren. Elk gesprek is verschillend en een wisselwerking tussen jou als leidinggevende en je medewerker. Inzicht in wie jij zelf bent, maar ook wie je medewerker is, helpt bij het voeren van een goed gesprek. Deze methode helpt je daarbij.

Inzicht in werk- & privébalans

Oefening
30 minuten
Invullen

Wanneer: je medewerker zit niet zo lekker in zijn of haar vel, maar je weet niet goed waardoor. Je vangt signalen op dat het teveel wordt.

Waarom: je wilt weten waar de stress vandaan komt die je medewerker ervaart. Zo kun je ook waar mogelijk op tijd de ondersteuning bieden om dit te verminderen. Deze oefening met het ‘levenswiel’ geeft inzicht in de tevredenheid van je medewerker over verschillende werk- en privéaspecten. Zo kom je sneller tot de kern en tot een mogelijke oplossing.

Teamspel

Het signalenspel

Teamspel
30 minuten
Spelen

Wanneer: je vindt het belangrijk om het werkplezier en de werkdruk in je team in balans te houden.

Waarom: je kunt elkaar als collega's helpen om je werkplezier en werkdruk in balans te houden. Je hoeft daar 'alleen' maar goed voor op te letten. Bijkomend voordeel: je leert elkaar ook nog beter kennen. Met dit teamspel onderzoek je welke signalen van werkplezier en werkdruk je bij elkaar weleens ziet. Speel het teamspel bijvoorbeeld als onderdeel van een teammeeting.

Helpdesk

Heb je bijvoorbeeld een vraag over het voorkomen van verzuim in je team? Of behoefte aan ondersteuning ter voorbereiding van het goede gesprek met je medewerker(s)?

Onze preventiespecialist denkt graag met je mee.

stockfoto14.jpg

Ook interessant

Gespreksstarter

Gebruik de tool

Financiële stress

Bekijk het thema

Frequent verzuim

Bekijk het thema

Re-integratie

Bekijk het thema