Financiële stress

Ondersteuning bieden bij financiële zorgen

Als iemand zich aanhoudend zorgen maakt over zijn of haar financiële situatie, kan dit oplopen tot ongezonde stress of overbelasting.

In de video's zie je echte verhalen. Dit zijn geen acteurs en het gesprek is niet gescript.

We vroegen Lisa en haar goede vriendin Alexandra hoe zij beide deze periode hebben beleefd. “Het is denk ik ook niet altijd aan iemand af te zien”, vertelt Lisa, “we hadden allebei echt een goede job.” “Dat was voor mij echt een eye-opener, dat financiële problemen op elk niveau kunnen plaatsvinden”, reageert Alexandra, “en dan alsnog, had je zoveel ellende.”

Informatie

1 op de 3

1 op de 3

huishoudens heeft moeite om alle rekeningen te betalen

13.000

13.000

euro

zijn de kosten voor de werkgever omdat werknemers met financiële zorgen minder efficiënt kunnen werken

4 op de 5

4 op de 5

werkgevers heeft wel eens te maken met financiële problemen onder hun medewerkers

Goed om te weten

Financiële stress heeft veel invloed op het werk en kan zelfs leiden tot verzuim. Wat is financiële stress en hoe ontstaat het? Wat merk je ervan op het werk? En moet je er als leidinggevende iets mee? Op deze pagina vertellen we je alles wat je moet weten over financiële stress bij je medewerkers.

Herken de signalen

Bij veel leidinggevenden gaat pas een belletje rinkelen als een deurwaarder beslag legt op het loon van de medewerker. Terwijl er vaak al wel signalen zijn. Deze kunnen heel concreet zijn (iemand die meer geld vraagt) maar ook subtieler (iemand die net naar de wc is als er geld wordt opgehaald voor een cadeautje). Hoe meer signalen je herkent, hoe groter de kans is dat je medewerker ondersteuning nodig heeft.

Belangrijk: het gaat hierbij om de signalen die afwijken van het normale gedrag.

Richtlijnen

Merk je een verandering in houding of gedrag op bij je medewerker? Dan mag je altijd vragen hoe het met hem of haar gaat. De wet- en regelgeving staat je hierbij niet in de weg en is pas van kracht op het moment dat je medewerker zich ziek meldt. Je mag daarom preventief veel vragen stellem en bespreken. Wees niet te voorzichtig!

Hieronder staan enkele voorbeelden om te laten zien wat er allemaal mag en wanneer je moet opletten met wat je zegt of vraagt.

Toolbox: dit kun jij doen

Als leidinggevende is het belangrijk je te realiseren dat het lastig is om precies te snappen waar je medewerker doorheen gaat. Je kunt simpelweg niet weten wat hij of zij voelt. En dat is helemaal oké.

Maar je kunt wel degelijk helpen! Bijvoorbeeld door goed te weten wat er mogelijk is of door het voeren van een goed gesprek. De toolbox helpt je hierbij. De tools zijn speciaal voor jou als leidinggevende ontwikkeld, zodat jij je medewerker de beste ondersteuning kunt geven.

In gesprek over financiële zorgen

Vaardigheid
15 minuten
Lezen

Wanneer: je wilt met je medewerker in gesprek over de (mogelijke) financiële zorgen die hij of zij heeft.

Waarom: in gesprek gaan over financiële stress of geldzorgen is vaak best spannend. Zowel voor jou als leidinggevende, als voor je medewerker. Op het thema ‘geld’ ligt nog vaak een taboe, mensen praten er liever niet over. Toch is dat wel belangrijk. En essentieel als je je medewerker op tijd wil helpen. Daarom vind je hier de do's en don'ts in de voorbereiding en tijdens het gesprek over geld.

Vier gesprekstechnieken

Vaardigheid
15 minuten
Lezen

Wanneer: je gaat in gesprek met je medewerker en wilt goed beslagen ten ijs komen.

Waarom: het lijkt misschien simpel, het voeren van een goed gesprek, maar kan soms best lastig zijn. Vooral als je medewerker niet zo lekker in zijn of haar vel zit. Doe je voordeel met deze gesprekstechnieken. Zorg dat je weet wat goed werkt en wat je beter niet kunt doen.

Zo kun je helpen bij financiële stress

Informatie
20 minuten
Lezen

Wanneer: je medewerker heeft financiële zorgen en jij zoekt naar mogelijkheden om hem of haar te ondersteunen.

Waarom: Het zal je niet ontgaan zijn: het leven wordt duurder. Van een pak melk en een brood tot de maandelijkse huurprijs of hypotheek. Steeds meer mensen komen moeilijk rond. De kans is dus groot dat dit ook voor sommige van jouw medewerkers geldt. Hoe ga je daar het beste mee om als leidinggevende? Wat moet je wel doen – en wat juist niet? We geven je tips om je medewerkers met geldzorgen te helpen.

Doorverwijzingen

Informatie
15 minuten
Lezen

Wanneer: je wilt je medewerker op de juiste weg helpen, maar weet niet zo goed hoe.

Waarom: laten we voorop stellen, het is niet jouw verantwoordelijkheid als leidinggevende om de geldzorgen of -problemen van je medewerker op te lossen. Wél kun je doorverwijzen. Daardoor maak je het jezelf niet makkelijk af, veel medewerkers vinden het juist fijn om met iemand van buiten het bedrijf over iets als geld te praten. Hier staan de belangrijkste doorverwijzingen voor jou en je medewerker op een rij.

Teamspel

De geldzaak

Teamspel
45 minuten
Spelen

Wanneer: je wilt het onderwerp financiële zorgen bespreekbaar maken.

Waarom: de beste manier om iemand te (kunnen) helpen is om het onderwerp bespreekbaar te maken. Dat hoeft zeker niet altijd beladen of heftig te zijn. Met dit teamspel wordt het onderwerp geld en financiën wat meer ‘normaal’. Dat maakt het voor je medewerker hopelijk wat makkelijker om op tijd aan de bel trekken bij financiële zorgen.

Helpdesk

Heb je bijvoorbeeld een vraag over het voorkomen van verzuim in je team? Of behoefte aan ondersteuning ter voorbereiding van het goede gesprek met je medewerker(s)?

Onze preventiespecialist denkt graag met je mee.

stockfoto14.jpg

Ook interessant

Gespreksstarter

Gebruik de tool

Frequent verzuim

Bekijk het thema

Re-integratie

Bekijk het thema