In tegenstelling tot de andere thema’s is frequent verzuim geen oorzaak maar een signaal. Het voeren van het goede gesprek is ook in dit geval de kern van jouw verantwoordelijkheid als leidinggevende.
In de video's zie je echte verhalen. Dit zijn geen acteurs en het gesprek is niet gescript.
We vroegen Antoinet en haar leidinggevende Eline hoe zij samen met frequent verzuim omgaan. “Sommige dingen zijn niet op te lossen. En dan kun je eigenlijk alleen maar vragen wat betekent dat voor je, om echt te luisteren, en wat heb je nodig? Dat zijn wel echt andere gesprekken dan hoe krijgen we jou weer beter”, vertelt Antoinet.
leidinggevenden weet dreigend langdurig verzuim op tijd te herkennen
van al het verzuim duurt maar één dag
van het verzuim is te voorkomen
Ongeveer een vijfde van de totale verzuimkosten is toe te schrijven aan kort verzuim. En daar is vaak weinig aan te doen. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld weleens de griep of een migraineaanval. Maar wanneer is verzuim frequent? In welke sectoren komt dit het meeste voor? En wat kunnen oorzaken zijn van frequent verzuim?
Je herkent frequent verzuim vrij simpel: iemand is meerdere keren per jaar ziek, vaker dan je van deze persoon gewend bent. De oorzaken van frequent verzuim lopen ontzettend uiteen. Onderstaande oorzaken liggen het vaakst ten grondslag aan de frequentie van de afwezigheid.
Houd een medewerker in het achterhoofd ga de oorzaken langs. Welke oorzaken passen mogelijk bij je medewerker? Waar zou je eens een goed gesprek over kunnen voeren?
Merk je een verandering in houding of gedrag op bij je medewerker? Dan mag je altijd vragen hoe het met hem of haar gaat. De wet- en regelgeving staat je hierbij niet in de weg en is pas van kracht op het moment dat je medewerker zich ziek meldt. Je mag daarom preventief veel vragen stellen en bespreken. Wees niet te voorzichtig!
Hieronder staan enkele voorbeelden om te laten zien wat er allemaal mag en wanneer je moet opletten met wat je zegt of vraagt.
Marieke (40) - QA Manager
Als leidinggevende is het belangrijk je te realiseren dat het lastig is om precies te snappen waar je medewerker doorheen gaat. Je kunt simpelweg niet weten wat hij of zij voelt. En dat is helemaal oké.
Maar je kunt wel degelijk helpen! Bijvoorbeeld door goed te weten wat er mogelijk is of door het voeren van een goed gesprek. De toolbox helpt je hierbij. De tools zijn speciaal voor jou als leidinggevende ontwikkeld, zodat jij je medewerker de beste ondersteuning kunt geven.
Wanneer: je merkt dat je medewerker frequent verzuimt, en zich vaker ziek meldt dan gebruikelijk is.
Waarom: wat doe je als je merkt dat je medewerker vaak verzuimt? Met een goed gesprek kun je meer grip krijgen op de oorzaak van de ziekmeldingen. Hierdoor kun je samen actie ondernemen om een volgende ziekmelding te voorkomen. In deze gesprekskaart vind je tips voor een goede opbouw van het gesprek en voorbeeldvragen die je kunt stellen.
Wanneer: je merkt dat niet iedereen in je team zich veilig voelt om een goed gesprek met jou te voeren.
Waarom: om het goede gesprek te kunnen voeren met je medewerkers is een veilige omgeving essentieel. Zonder die veiligheid zal niemand zijn of haar zorgen met jou delen. Hierdoor kun je ook geen juiste of gewenste ondersteuning bieden aan je team. In deze infokaart staan de vijf signalen van veiligheid voor je op een rij, plus per signaal uitleg over hoe je het gevoel van veiligheid kunt vergroten.
Wanneer: je medewerker is vaker dan 3 keer ziek in de afgelopen 12 maanden.
Waarom: voor zowel jou als leidinggevende, als voor je medewerker, is het vaak prettig om een structuur te hebben waarin je afspraken vastlegt. Dit template kun je hiervoor gebruiken. Na ondertekening kan dit gespreksverslag worden toegevoegd aan het verzuimdossier van je medewerker. Zo weet je beide wat erin staat en wat je van elkaar kunt verwachten.
Wanneer: je medewerker zit niet zo lekker in zijn of haar vel, maar je weet niet goed waardoor. Je vangt signalen op dat het teveel wordt.
Waarom: je wilt weten waar de stress vandaan komt die je medewerker ervaart. Zo kun je ook waar mogelijk op tijd de ondersteuning bieden om dit te verminderen. Deze oefening met het ‘levenswiel’ geeft inzicht in de tevredenheid van je medewerker over verschillende werk- en privéaspecten. Zo kom je sneller tot de kern en tot een mogelijke oplossing.
Wanneer: je wilt in gesprek met je medewerker op een manier die voor jullie beiden past.
Waarom: hoe effectief een gesprek is, hangt natuurlijk af van de personen die het gesprek voeren. Elk gesprek is verschillend en een wisselwerking tussen jou als leidinggevende en je medewerker. Inzicht in wie jij zelf bent, maar ook wie je medewerker is, helpt bij het voeren van een goed gesprek. Deze methode helpt je daarbij.
Wanneer: je wilt iets leuks doen met je team zodat je collega’s elkaar beter leren kennen, meer verbondenheid voelen en met meer plezier naar hun werk gaan.
Waarom: teambuilding is altijd leuk en nuttig. Dit kan op verschillende manieren en in diverse werkvormen. Eén van de bekendste vormen is het spel bingo. Het doel is om je kaart zo snel mogelijk vol te maken. Dat doe je door zoveel mogelijk te vragen aan je collega’s. Veel plezier!
Heb je bijvoorbeeld een vraag over het voorkomen van verzuim in je team? Of behoefte aan ondersteuning ter voorbereiding van het goede gesprek met je medewerker(s)?
Onze preventiespecialist denkt graag met je mee.
Gespreksstarter
Gebruik de toolBurn-out
Bekijk het themaMantelzorg
Bekijk het themaFinanciële stress
Bekijk het themaBore-out
Bekijk het themaRe-integratie
Bekijk het thema