De terugkeer naar het werk is vaak een spannende periode. Het kan gepaard gaan met enthousiasme, maar ook met voorzichtigheid, overmoedigheid of onzekerheid.
In de video's zie je echte verhalen. Dit zijn geen acteurs en het gesprek is niet gescript.
We vroegen Rein, zijn leidinggevende Geertje en zijn partner Karlijn hoe zij deze periode hebben beleefd. “Jij kwam samen met een collega van jou heel vaak naar mij toe, of naar een kroeg bij mij in de buurt, om daar gewoon even koffie te drinken. Dat was voor mij heel fijn, ook dat jullie dit zelf hebben voorgesteld”, vertelt Rein aan Geertje. “Je ziet ook wel dat het iemand goed doet, gewoon de erkenning dat wat er speelt, er gewoon mag zijn”, legt Geertje uit.
kans op succesvolle re-integratie bij terugkeer binnen 3 maanden.
van de organisaties schat de verzuimkosten te laag in
kost een zieke medewerker minimaal per dag
Merk je een verandering in houding of gedrag op bij je medewerker? Dan mag je altijd vragen hoe het met hem of haar gaat. De wet- en regelgeving staat je hierbij niet in de weg en is pas van kracht op het moment dat je medewerker zich ziek meldt. Je mag daarom preventief veel vragen stellen en bespreken. Wees niet te voorzichtig!
Hieronder staan enkele voorbeelden om te laten zien wat er allemaal mag en wanneer je moet opletten met wat je zegt of vraagt.
Jordy (35) - Manager Engineering
Als leidinggevende is het belangrijk je te realiseren dat het lastig is om precies te snappen waar je medewerkers doorheen gaan. Je kunt simpelweg niet weten wat hij of zij voelt. En dat is helemaal oké.
Maar je kunt wel degelijk helpen! Bijvoorbeeld met een goed gesprek. Eén-op-één met je medewerker of samen met het team. De toolbox helpt je om het gesprek voor te bereiden en te voeren. De tools zijn speciaal voor jou als leidinggevende ontwikkeld, zodat jij je medewerker de beste ondersteuning kunt geven.
Wanneer: na een (lange) tijd afwezigheid keert je medewerker weer terug.
Waarom: als medewerkers terugkeren naar werk, kan het zijn dat ze niet direct kunnen instromen op de functie en/of met de uren die ze daarvoor werkten. Er is een opbouwschema nodig. Je bepaalt samen met je medewerker het aantal uren en dagen dat iemand werkt, welke taken daarbij horen en welke hulp daarvoor nodig is.
Wanneer: je wilt jezelf en je team goed voorbereiden op de terugkomst van een collega.
Waarom: wat de reden voor de afwezigheid van je medewerker ook was, de terugkeer naar het werk is vaak een spannende periode. Zowel voor je medewerker, als voor collega's en voor jou. Als leidinggevende speel je daar een belangrijke rol in. Dat is soms best lastig. Je wilt niet te veel vragen van je medewerker, maar hem of haar ook niet onderschatten. Om je te helpen, zetten we de bekendste valkuilen voor je op een rij.
Wanneer: je gaat in gesprek met je medewerker en wilt goed beslagen ten ijs komen.
Waarom: het lijkt misschien simpel, het voeren van een goed gesprek, maar kan soms best lastig zijn. Vooral als je medewerker niet zo lekker in zijn of haar vel zit. Doe je voordeel met deze gesprekstechnieken. Zorg dat je weet wat goed werkt en wat je beter niet kunt doen.
Wanneer: je medewerker zit niet zo lekker in zijn of haar vel, maar je weet niet goed waardoor. Je vangt signalen op dat het teveel wordt.
Waarom: je wilt weten waar de stress vandaan komt die je medewerker ervaart. Zo kun je ook waar mogelijk op tijd de ondersteuning bieden om dit te verminderen. Deze oefening met het ‘levenswiel’ geeft inzicht in de tevredenheid van je medewerker over verschillende werk- en privéaspecten. Zo kom je sneller tot de kern en tot een mogelijke oplossing.
Heb je bijvoorbeeld een vraag over het voorkomen van verzuim in je team? Of behoefte aan ondersteuning ter voorbereiding van het goede gesprek met je medewerker(s)?
Onze preventiespecialist denkt graag met je mee.
Gespreksstarter
Gebruik de toolOverspannen
Bekijk themaMantelzorg
Bekijk themaFinanciële stress
Bekijk het themaBore-out
Bekijk het themaFrequent verzuim
Bekijk het thema